Becel > Hjertevenligt liv > 10 Kreative
10 Kreative
Artikel

10 Kreative

Mangler du indimellem tid eller motivation til at få dyrket motion, så kan en mere kreativ motionsplan hjælpe dig med at komme i gang. Her følger 10 inspirerende ideer: 

Tag motionen med dig

Vandfyldte vægte og ”modstands-elastikker” kan du have med dig, så du kan styrketræne hvor som helst. Er du ofte på forretningsrejser, kan du overveje at vælge hoteller, der giver adgang til træningsrum og swimming pool.  

Lad motionen komme til dig

Hvis du har kolleger, der også gerne vil øge deres aktivitetsniveau, kan du prøve at organisere fælles træningsaktiviteter under jeres frokost.  

Gør pendling til træning

Hvis du ikke har alt for langt til jobbet, kan du cykle, løbe eller gå i stedet for at tage bilen eller offentlige transportmidler. 

Tag ti minutter og ti minutter og ti minutter...

Hvis du har svært ved at finde en samlet halv time eller mere til motion, kan du dele aktiviteterne op i 10-minutters træningspas. Prøv for eksempel med udstrækning og mavebøjninger i 10 minutter om morgenen. Tag en rask 10-minutters gåtur med hunden. Lav 10 minutters vægttræning om aftenen. 

Motion sammen med andre

Hvis du mere har lyst til at være sammen med dine venner end til at dyrke motion, så kan du måske kombinere de to ting? Lej en tennis- eller squashbane. Der vil være gode muligheder for at snakke før, under og efter jeres kamp. Eller hvorfor ikke ændre mødregruppens mødested fra en café til en park, hvor I kan gå en tur, mens I snakker? 

Gør flere ting samtidig

Prøv at tænk på nogle måder, hvor du kan kombinere en aktivitet med, at du gør noget andet. Stil dig på tæerne, mens du taler i telefon. Lav strækøvelser eller knæbøjninger, mens du venter på, at mikroovnen bliver færdig. Lav kickboksnings-bevægelser, mens du ser TV. Gå til butikken, når du skal handle. Løb med hunden.

Hold aktive ferier

Planlæg din ferie omkring en aktivitet: Yogaferie i sol og varme. Cykeltur i Frankrig eller Italien. Kanotur langs kysten. Vandretur. 

Dagsudflugter

Spørg din partner eller en ven, om han eller hun vil være med til at planlægge en dagsudflugt. Det kan være en rundtur i en by tæt på, en cykeltur i skoven eller i en park eller en kanotur. 

Aktivér børnene

Næste gang du overvejer, hvad du skal lave med dine børn, børnebørn, niecer eller nevøer, så kan du tænke i aktiviteter. Besøg et anlæg med klatrevæg, tag en tur i svømmehallen eller kast med frisbee med dem. I stedet for at lade børnene sidde inde og spille computer, kan du lave et forhindringsløb for dem – og løbe med selv. Du kan endda gøre det til en skattejagt, hvor de kan bruge deres telefoner som GPS-modtagere, når de skal finde posterne. Eller hvad med at bruge tomme Becel-flasker som kegler i et spil bowling ude i haven?

Motionér for et godt formål

Der findes mange velgørenhedsarrangementer, hvor man kan gå, jogge, bowle, klatre og motionere for et godt formål. Med en god planlægning er der mulighed for at deltage i mange af den slags aktiviteter i alle weekender helt frem til vinteren.