Becel > Hjertevenligt liv > Ernæring og fedtstoffer
Ernæring og fedtstoffer
Artikel

Ernæring og fedtstoffer

Energi 

Du har brug for brændstof, hvis du skal fungere optimalt i hverdagen. Brændstof får du gennem de energigivende næringsstoffer i maden som kulhydrat, protein, fedt (og alkohol). 

Når næringsstoffer nedbrydes, så frigives den energi, du skal bruge til at holde dine organer i gang og til musklernes arbejde med al slags fysisk aktivitet. 

Der skal ekstra energi til, når der dannes nyt væv hos børn i voksealderen, hos gravide og til mælkeproduktionen hos ammende kvinder. 

For meget energi øger kropsvægten 

Det er derfor nyttigt at kende sit behov for at få tilført energi og næring, fordi det giver mulighed for at vælge den mad, der matcher behovet bedst muligt. Får du mere energi end du har brug for, øger du din kropsvægt.

Vigtige begreber 

Energibehov 
Kan defineres som den mængde energi, du har behov for at indtage gennem maden til opretholdelse af din krops funktioner. Med andre ord: Energibehovet afhænger af den mængde energi du forbruger (forbrænder). 

Energiforbrug 
Er synonymt med energiforbrænding. Under forbrænding af de energigivende næringsstoffer i kroppen frigives der energi, der bruges til de energiforbrugende processer (for eksempel at holde organerne i gang samt udføre fysisk aktivitet). 

Basalstofskiftet 
Kan ses som en slags ”tomgangsforbrænding”. Basalstofskiftet er den mængde energi, der skal til for at holde de basale processer i kroppen i gang – for eksempel vores åndedræt, kredsløb og organers funktion. 

Fysisk aktivitetsniveau 
Kan variere meget fra person til person og udgør en væsentlig del af det samlede energiforbrug. Fysisk aktivitet skal forstås som al bevægelse og ikke kun decideret motion. 

Energibehov og energiforbrug 
Hvor meget energi kan du indtage dagligt? Dit energibehov afhænger af den mængde energi, du forbrænder i løbet af en dag. Skal du tabe dig, skal du indtage mindre energi, end du forbrænder. Ønsker du omvendt at tage på i vægt, skal du indtage mere energi, end du forbrænder.

Gennemsnitligt behov 
Husk på, at det er almindeligt, at kropsvægten varierer en smule fra dag til dag. Nogle dage indtager du mere energi, end du forbrænder, og andre dage er det omvendt. Og det er ikke noget problem. Når man taler om dagligt energibehov, er det et gennemsnitligt behov, man henfører til. 

Forskelligt energiforbrug 
Energiforbruget er forskelligt fra person til person – og afhænger af faktorer som køn, alder, kropsvægt, andel af fedt og fedtfri masse samt det fysiske aktivitetsniveau. Mænd har generelt et større energiforbrug end kvinder på grund af en større kropsvægt og en større andel muskler. Tilsvarende har ældre et lavere energiforbrug pga. en muskelmasse, der aftager med tiden.