Becel > Hjertevenligt liv > Sunde måltider på en nem måde
Sunde måltider på en nem måde
Artikel

Sunde måltider på en nem måde

Når det handler om at forberede sunde måltider, er det vigtigt at tænke på, hvilke fødevarer du bruger og i hvilke proportioner, samt på portionsstørrelsen. Her får du tre enkle tips til sunde måltider, som mætter.

Tips 1
Tænk på, at måltidet bør indeholde mindst én fødevare fra hver af de følgende fødevaregrupper: Grøntsager og frugt, kornprodukter, mælk eller mælke-alternativer, kød eller kød-alternativer. På den måde har du stor chance for at få en passende blanding af forskellige næringsstoffer. En balanceret morgenmad kan indeholde fuldkornsbrød med Becel margarine og et stykke mager ost, et glas juice eller et stykke frugt og mager yoghurt.
 
Tips 2
En god grundregel er, at kartofler, ris eller pasta samt grøntsager og rodfrugter udgør hovedparten af måltidet. Fyld 2/3 af tallerkenen med disse fødevarer. Tilføj en portion fisk, kylling eller magert kød. Æg eller bønner og linser kan delvis erstatte kødet. Drik vand eller mager mælk til maden og slut gerne af med en frugt.

Tips 3
Har du sommetider droppet morgenmaden eller frokosten helt eller kun spist lidt for derefter at  komme hjem hundesulten og klar til at spise alt inden for rækkevidde? Resultatet kan blive, at du spiser alt for meget. Forsøg at undgå, at der går for lang tid mellem måltiderne. Tre hovedmåltider og nogle mellemmåltider om dagen er passende for de fleste.