Becel > Om Becel > Fedt og sundhed
Fedt og sundhed
Artikel

Fedt og sundhed

Fedt er en vigtig energikilde for kroppen, og den rigtige slags fedt i den rigtige mængde er afgørende for, at vi har det godt. Man bør fortrinsvis vælge vegetabilske olier og oliebaseret spisefedt, nødder og kerner, fisk, oliven, avocado og flydende spisefedt. Andelen af mættet fedt, fra f.eks. fed mælk, ost, fløde og smør, rødt kød, pålæg og andre animalske produkter, bør holdes nede og ikke overstige 10 procent af den energi vi indtager. Forskning viser, at udskiftning af mættet med umættet fedt giver store sundhedsmæssige fordele for bl.a. hjertet.

Der er mennesker som ville få det bedre af at spise mindre fedt. Men for de fleste er det endnu vigtigere at skifte til den rigtige slags fedt, det vil sige spise mindre mættet og mere umættet fedt. For meget fedt kan føre til overvægt, og meget mættet fedt kan føre til hjertekarsygdomme. En enkel tommelfingerregel er at vælge blødt fedt i stedet for hårdt. Generelt kan man sige, at jo hårdere et fedtstof er ved stuetemperatur, desto mere mættet fedt indeholder det.  

Forskellige typer fedt
De fleste danskere spiser for meget mættet fedt og for lidt flerumættet fedt. For meget mættet fedt kan øge mængden af kolesterol i blodet, en af de største risikofaktorer for hjertekarsygdomme. Derimod kan udskiftningen af mættet fedt til enkeltumættet eller flerumættet fedt sænke indholdet af det skadelige kolesterol i blodet og på den måde øge forudsætningerne for et sundt hjerte. På alle vores produkter kan du se, hvor meget mættet, enkeltumættet og flerumættet fedt, der findes i produkterne, så du kan træffe et bevidst valg.

Der findes også en type fedt, som kaldes transfedt. Transfedt øger, ligesom mættet fedt, risikoen for forhøjet kolesteroltal og hjertekarsygdomme. Vores margariner indeholder altid mindre end 1 procent transfedt. Smør indeholder 2-4 procent transfedt.

Hvordan vælger jeg den rigtige type fedt?
Her er et par tips til, hvad man kan gøre for at spise mindre mættet og mere umættet fedt:

  • Anvend flydende margarine eller nøglehulsmærket margarine når du laver mad eller bager
  • Jo hårdere et fedtstof er ved stuetemperatur, desto mere mættet fedt indeholder det
  • Anvend nøglehulsmærket margarine eller margarine med lavt fedtindhold på brødet
  • Spis fisk tre gange om ugen, heraf fed fisk en gang
  • Vælg nøglehulsmærkede mejeri- og pålægsprodukter

De nye nordiske ernæringsanbefalinger

Oliebaseret spisefedt, som f.eks. margarine, anbefales i vores Nordiske kost- og ernæringsanbefalinger som en del af en sund kost.